LA SITUACIÓ DE LES DESTINACIONS TURÍSTIQUES CATALANES A INSTAGRAM (Agost 2014)

3f5044ac40af11e39c8b22000a9f18f4_8

Arribats al 20 d’agost als organismes que gestionen el turisme des del territori se’ls demana que facin balanç de la temporada turística. Per molt que es repeteixi que en cara és aviat per fer valoracions sigui a nivell nacional, per demarcacions, comarques o municipis costa molt abstreure’s d’aquesta realitat que pressiona polítics i tècnics a fer anàlisi de dades que encara no s’han tancat.

Per aquest motiu, coincidint amb aquesta data APTALC ha fet una anàlisi de la presència de les marques turístiques catalanes a Instagram. És conseqüència del curs sobre el profit turístic que es pot treure d’aquesta xarxa social que vam organitzar coincidint amb les XX Jornades de les Oficines de Turisme de Catalunya celebrades a la Vall d’en Bas.

L’ús que fan de les xarxes socials les DMO’s (Destination Management Organisations, és a dir les Oficines de Turisme en la seva definició més àmplia) és molt desigual. I el nostre país no és una excepció.

Podem veure que a Catalunya hi ha destinacions que hi treballen molt activament i d’altres que no s’hi acaben d’incorporar; n’hi ha que potencien dos o tres xarxes en detriment de les altres; n’hi ha que tenen presència en moltes però són poc actives; n’hi ha que les gestionen directament amb professionals propis; i n’hi ha que externalitzen el servei de community manager.

Els dies 10 i 11 d’abril APTALC va voler acostar Instagram als gestors de les destinacions catalanes a través d’un curs d’iniciació per a uns i aprofundiment per a d’altres. I ara s’ha elaborat un petit rànquing en funció del nombre de seguidors dels comptes oficials de les destinacions que pot tenir tantes lectures com es vulgui.

La nostra associació només vol fer una valoració positiva de les conseqüències directes del curs en diverses destinacions que han activat (i moltes creat) el seu compte a Instagram.

De la utilitat turística d’Instagram no hi ha cap dubte: es generen centenars d’imatges que projecten aspectes positius del territori i que es poden utilitzar per a promocionar-lo, genera autoestima entre els ciutadans propis, informa, motiva i inspira futurs visitants, posiciona les destinacions en l’imaginari col·lectiu, i un llarg etcètera d’aspectes que els gestors cal que valorin.

Sobre el rànquing

Aquesta llista s’ha elaborat en base només als comptes oficials de les destinacions, és a dir, els que corresponen als organismes encarregats de la gestió turística del territori (sigui en l’àmbit administratiu que sigui i es gestionin directament o a través d’un servei extern).

S’han tingut en compte el nombre de seguidors (followers) i no altres aspectes com són el nombre de fotografies penjades per cada organisme o el nombre de fotografies etiquetades amb una determinada etiqueta (hashtag).

Compte oficial de la destinació Seguidors Posició
Catalunya 17850 1
Barcelona 10700 2
Costa Brava – Pirineu (dem. Girona) 6850 3
L’Ametlla de Mar 4500 4
Tarragona (ciutat) 3180 5
Girona (ciutat) 2890 6
Barcelona (demarcació) 1890 7
Lleida (demarcació) 1640 8
Olot 1400 9
Montblanc 1350 10
Valls 1145 11
Vila-seca – La Pineda 1055 12
L’Escala 865 13
Lloret de Mar 855 14
Costa Daurada 830 15
Deltebre 720 16
Sitges 685 17
Reus 651 18
Cambrils 630 19
Terrassa 560 20

Per sota de 600 seguidors es troben la major part dels organismes que promocionen les destinacions catalanes. Alguns dels que passen de 200 són: Calella, la Vall de Boí, Terres de l’Ebre, Vilafranca del Penedès, Solsona, Lleida (ciutat), l’Alt Camp, Palafrugell, l’Estartit, Salou, la Garrotxa, la Ribera d’Ebre,..

 

Redacció: APTALC

Foto: Turisme l’Ametlla de Mar

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s